sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Lomalla Shetlannissa vol.1

Ensimmäinen pätkä kesälomaa takana ja ensi viikolla on taas arkeen paluu edessä. Tämän lomapätkän kohokohta oli ehdottomasti pidennetty viikonloppureissu Shetlannin saarelle. Reissu oli ihan mahtava ja tuli nähtyä niiiiiin paljon kaikkea ja vielä paljon jäi näkemättä. Kuvista oli niin vaikea valkata vain muutamaa joten valitettavasti niitä on tässä sitten vaikka kuinka ja monta, hyppikää yli jos ei jaksa katsoa :D Päätin jakaa kuvat kahteen eri postaukseen niin ei tuu ihan hirveän pitkiä maratooni postauksia..

Lähdettiin siis kahden kaverini kanssa reissuun perjantaina. Hypättiin Dundeesta junaan ja köröteltiin Aberdeeniin, jossa siirrytiin Northlink Ferries yhtiön yhteysalukseen/lauttaan joka sitten illan ja yön mittaan puksutti Orkneyn kautta Shetlantiin. Pakko sanoa, että jotenkin omituista olla laivalla missä kaupassa ei kuuluu pullojen kilinää eikä karkkeja ollut hyllykaupalla tarjolla.

Lauttamatka Aberdeenista Shetlantiin ja takaisin ei ollut mielestäni mitenkään kallis. Varasimme matkat etukäteen netistä ja otimme samalla itsellemme kuvassa olevan "sleeping pod" tuolin, jonka saa lähes vaakatasoon. Podin hintaan kuului tyyny, ohut fleecehuopa ja silmälaput, jotka osottauituivat yllättävän mukaviksi ja tarpeellisiksi. Tuolista löytyi myös pieni yövalo (tarpeeton) ja usb-latauspistoke (erittäin tarpeellinen). Menopaluu reissu podeineen päivineen oli n. 50punnan luokkaa. Lautalla olisi ollut myös hyttejä, mutta ne olivat todella kalliita. Iso osa ihmisistä tuntui ottaneen pelkän matkustuslipun, sillä lautalla on runsaasti ilmaisia tuoleja tarjolla ja lisäksi paljon ihmisiä nukkui ravintola-alueiden sohvilla/lattioilla. Hämmentävää oli kyllä se, että lautan henkilökunta ei haitanneet nämä sohvilla nukkuvat lainkaan vaan se oli ilmeisesti täysin normaali tapa matkustaa täällä. Kuvitelkaapa kun joku heittäytyisi ruotsinlaivalla baarin sohvalle nukkumaan - ei nukkuisi kauan :D

Olimme siis perillä Lerwickin satamassa lauantai aamulla hieman ennen kahdeksaa. Meillä oli vuokra-auto varattuna satamaan valmiiksi ja kun ihan pienen harhailun jälkeen jopa löysimme sen, oltiin valmiita huimiin seikkailuihin. Olimme tehneet pienen etukäteissuunnitelman kuinka kiertäisimme saarta ja suuntasimmekin ensimmäisenä Lerwickistä pohjoiseen, kohteena Yellin saari. Aamusta oli varsin sumuista ja näkymät oli hivenen heikohkot riippuen sumun määrästä.
Shetlannissa tiet on hyvin hoidettuja ja suurinosa jopa pinnoitettuja. Isoja kaksikaistaisia teitä on melko vähän ja suurin osa teistä onkin semileveitä tai vain yhden auton levyisiä. Kuvan kaltaisia passing placeja oli kuitenkin todella tiheästi joten liikkuminen oli kohtuu mutkatonta. Lisäksi ihmiset oli todella kohteliaita ja jäivät herkästi odottamaan melko kauaskin mikäli näkivät auton tulevan vastaan. Kelläpä olisi kiire minnekkään, valmiissa maailmassa.
Saavuttiin siis Toft nimiseen kohtaan (ei voi sanoa kylään, sillä siellä ei ollut muuta kuin lossin odotusalue pienen vessamökin kera), josta päästiin lossilla Yellin puolelle. Yell on toiseksi isoin Shetlannin saarista ja siellä on runsaasti kauniita kävelyreittejä ja historiallisia kohteita. Me tehtiin vähän sellainen pikainen kruisailu Yellin ympäri lähinnä yleisilmettä katsellen. Meillä kävi tuuri ja sumu oli jo väistynyt lossin karauttaessa Ulstan rantaan ja aurinko helli meitä koko sen parituntisen kun ajelimme saarta ympäri.

Burravoen rantaa
Monsteri lammas, järkyttävän iso..

Shetlannissa ja sen saarilla ei juuri puita näy, maasto on varsin karua mutta kaunista.

Ponit olivat ehdottomasti mulle se juttu upean luonnon lisäksi, mitä halusin reissulla nähdä

Tälläisia maisemia löytyi joka puolelta.

Yellin saarella elää tunnetusti myös runsaasti saukkoja ja hylkeitä ja siellä on mahdollisuus nähdä myös valaita. Meidän reitille ei valitettavasti osunut ainuttakaan saukkoa vaikka sellaisia olisi ollut kyllä upea nähdä.

Kierrettyämme Yellin palasimme samalla lossilla takaisin mainlandin puolelle ja suuntasimme North Mavinen alueelle. Ajelimme ensin pohjoisimpaan kärkeen Norht Roe:en vain nähdäksemme, että tie päättyy yksityisalueelle keskelle ei mitään :D Matkalla tosin oli kauniita maisemia ja mielenkiintoisia pihoja, ja tietty poneja (sydän).

Keskeltä ei mitään löytyi puhelinkoppi, liekö lampaille jätetty että voivat soittaa noutoruokaa..

Mä en halua tietää mitä muuta tää perhe harrastaa...

Vähänkö suloinen. Tän oisin mieluusti ottanut mukaan, jos ois ollu pieninkään mahdollisuus. Poneja näkyi reissun aikana ylipäätään melko vähän siihen nähden mitä odotin niitä olevan. Jotenkin olin aatellut, että saari pursuaa niitä. Aika moni poneista joita nähtiin näytti olevan tiine, varsoja ei näkynyt kuin muutama koko aikana. Seuraavalla kerralla täytyy ottaa enemmän aikaa ja käydä kävelemässä joku maisemareitti ponien laitumien läpi niin ehkäpä sitten näkyy enemmän pikkuisiakin.

Myös North Mavinen alueella olisi ollut paljon kehuttuja ulkoilureitistöjä, mutta koska meillä oli käytössä hyvin rajallinen määrä aikaa meidän kulkemiset rajautui hyvin pitkälti helposti helposti lähestyttäviin kohteisiin ja matkan varrella osuneisiin upeisiin kohtiin.

North Roesta suuntasimme pohjoisen osan länsirannikolle Eshanessiin, missä tiesimme olevan majakan ja upeat maisemat.

Jostain matkanvarrelta, lampaksia oli runsaasti, jokapuolella

Matkalla pysähdyttiin Braewickin ainoaan kahvilaan, jonka pihalta ja ikkunoista oli aikas komeat maisemat. Kahvila järjesti myös erilaisia juhlia ja tapahtumia, ja mikäs siinä, kyllä näissä maisemissa kelpaa jo juhliakkin.

Eshanessiin päästyämme oli pakko todeta kaikkien matkaopuksien ja lehtisten olleen oikeassa. Eshanessin majakan kalliot oli äärimmäisen vaikuttavat ja upea kokemus.

Huimaa, että alueella ei juurikaan ollut mitään aitoja vaan ihan kellä vaan on mahdollisuus hiipiä ihan reunalle. Ei onnistuis Suomessa.

Eshanessin kallioilla käytiin tekemässä siis pienen pieni kävely, sillä siellä riitti maisemia mitä ihailla. Eshanessista ajeltiinkin sitten melko suoria etelään Spiggie Lochin rannalla sijaitsevaan hotelliimme.

Reissun aikana muuten näkyi paljon tällaisia lampaita joilla oli ihan oma käsityksensä lammasten kuumimmasta muodista. Tämäkin yksilö selkeästi uskoi turkisteollisuuteen ja oli riisunut oman kaapunsa ikäänkuin turkista matkien. Tämä tyyppi oli vielä sievä, huomattamasti karmeammankin näköisiä näkyi ja paljon. Mietin vaan mikä näiden lampaiden idea oikein on jos omistajia ei karva kiinnosta eikä aikuisesta lampaasta oikeen lihaakaan tehdä. Maisema koriste?

Hotelli oli varsin sympaattinen, varsinkin kun pihassa odotti poneja. Hotellin omistaa vanhempi herrasmies Keith joka toimii myös paikan kokkina. Huone oli siisti, kuiva ja kaikin puolin laadukas ja illallinen oikein maukas. Päivä oli ihana, mutta pitkä ja illallisen jälkeen oli varsin ihana kellahtaa puhtaisiin lakanoihin. Varsinkin kun teimme hieman epäonnisen iltakävelyn rannalle ennen illallista ( vettä tuli riittävästi ja kastuttiin hienosti ). Yöllä nukuttiin kun tukit ja aamulla noustiin maistuvalle aamupalalle ja uuteen päivään, mutta siitä sitten seuraavassa postauksessa :)

1. Just. Ihan kaikkea meidänkin pihaltamme löytyy, mutta lentokonetta ei ole tullut vielä hankittua :D. Upeita maisemia ja södejä poneja!